Młodzieżowa Symulacja Parlamentu Europejskiego w Manerba del Garda
Od 25 listopada do 2 grudnia 2025 roku w Manerba del Garda we Włoszech odbyło się szkolenie „Boosting Youth Work and Local Action”. Wzięła w nim udział międzynarodowa grupa młodych ludzi (Polska, Łotwa, Turcja, Austria, Niemcy, Rumunia, Hiszpania, Włochy). Przez tydzień uczestnicy uczyli się, jak działa Unia Europejska, rozwijali kompetencje obywatelskie i wzmacniali umiejętności liderskie.
Od teorii do praktyki
Pierwsze trzy dni były poświęcone integracji i wprowadzeniu do programu Erasmus+ oraz podstaw działania Parlamentu Europejskiego. Uczestnicy brali udział w energizerach, które pomogły zbudować dobrą atmosferę i współpracę w grupie. Poznali też struktury organizacji młodzieżowych i zaczęli przygotowywać stanowiska krajów, które reprezentowali.
Youth Takes Over the Parliament
Najważniejszym momentem projektu był dzień czwarty. Uczestnicy spotkali się w ratuszu w Maniga i wcielili się w rolę europosłów. Wzięli udział w symulacji debaty parlamentarnej. Musieli argumentować swoje stanowiska, negocjować i występować publicznie. Dla wielu było to duże, ale bardzo satysfakcjonujące wyzwanie.
Project Resolution
Piąty dzień był czasem podsumowań. Rano uczestnicy weszli na Rocca di Manerba. Wspinaczka stała się symbolem całego projektu, który wymagał wysiłku, ale dawał poczucie wspólnego sukcesu. Po powrocie grupy dopracowały swoje rezolucje projektowe. Następnie odbyło się oficjalne głosowanie, podobne do tego w prawdziwym Parlamencie Europejskim.
Nauka przez działanie
Szkolenie opierało się na edukacji poza formalnej. Uczestnicy uczyli się przez doświadczenie, pracę w grupach, symulacje i dyskusje. Duży nacisk położono na umiejętności miękkie takie jak komunikacja, współpraca, kreatywność i rozwiązywanie problemów.
Jeden z uczestników powiedział, że zaskoczyła go różnorodność punktów widzenia i to, jak czuł się, mówiąc do mikrofonu. Inni podkreślali, że poznane metody pracy wykorzystają w swoich lokalnych działaniach.
Projekt w Manerba del Garda pokazał, że zaangażowanie młodzieży w demokrację ma sens. To nie była teoria, ale realne doświadczenie, które łączyło ludzi z różnych krajów i inspirowało do dalszego działania. Dla wielu uczestników był to po prostu intensywny czas nauki na wielu poziomach.

